
- توضیحات
- دسته: سازهای بادی
- بازدید: 6404
ساز کلارینت
کلارینت یا قره نی
قره نی سازی انتقالی است و باید گفت انواع مختلفی از این ساز ساخته شده که هر یک با فاصله ای دیگر، انتقالی هست.
ما در اینجا از قره نی سی بمل که رایج ترین نوع قره نی است گفتگو می کنیم.
قره نی از دسته سازهای یک زبانه ای است و متشکل است از یک لوله استوانه ای که انتهای آن کمی مخروطی شده است.
در انتهای بالای ساز، تکیه گاهی مانند منقار، از جنس چوب، کائوچو یا پلاستیک تعبیه شده،
که از یک سوی ان تقریبا صاف و سوی دیگر سطحی منحنی است و در سوی صاف آن تیغه ای نئی بر منقار تکیه کرده است( زبانه)
این قسمت را مجموعا دهانی می نامند که در موقع نواختن کاملا در دهان( و احیانا ما بین دندانها ) قرار می گیرد.
- توضیحات
- دسته: سازهای بادی
- بازدید: 5532
ساز ترومپت
ترومپت
ترومپت از سازهای بادی برنجی است و که در محدوده سوپرانو زیرترین صدا را در بین سازهای بادی برنجی میتواند تولید کند.
ترومپت از نظر ظاهر بسیار شبیه به کورنت است. فرق آن با کورنت در لوله آن است که در بیشتر طول خود قطری یکسان دارد.
ترومپت در انواع موسیقیهای امروزی مانند موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز، موسیقی پاپ بکار میرود.
ساختمان
لوله ترومپت به صورت مخروطی ویژهاست که به دهانهای ناقوسی منتهی میشود لوله این ساز تا سده ۱۵ به شکل مستقیم ساخته میشده و از آن به بعد به شکل منحنی ساخته میشود.
بر روی لوله سه دگمه مشاهده میشود که اولی باعث ازدیاد طول لوله برای بدست آوردن یک پرده بم میشود، فشار دگمه دوم صوت را نیم پرده و فشار دکمه سوم یک پرده و نیم پایین میآورد.
تاریخچه
گونه ابتدایی آن را از چوب خیزران و بعدها از شاخ حیوانات ساختهاند و در شکارگاهها و هنگامه نبرد به صدا در میآوردند.
نوع فلزی آن را یونانیان ابتدا ساختند البته بعدها در اروپادِنِر نخستین ترومپت فلزی را ساخت. در سده ۷ تا سده ۱۳ میلادی در چین به صورت ترومپت بلند نواخته میشد که از انواع آن ترومپتهای استخوانی خاصره و صدف دریایی است.
نوعی ترومپت راست در مصر باستان ویژه امور نظامی و رژه مرسوم بوده که نمونههای مسی و نقرهای آن را از آرامگاه فرعون توتانخآمونبدست آمد. از دوران صفویه ترومپت انگلیسی در ایران و ترکیه سازی آشنا بودهاست.
منبع: ویکی پدیا
- توضیحات
- دسته: سازهای بادی
- بازدید: 6096
ساز ابوا
اُبوا
(فرانسه: hautbois، ترجمه: چوب اعلا) ساز بادی چوبی دو قمیشی است که معمولاً در موسیقی کلاسیک غربی بکار میرود.
تاریخچه
گفته میشود که ابوا (از طریق ساز قرون وسطایی شاوم که بعد از جنگهای صلیبی به اروپا آورده شد) ریشه در سرنای عربی و ایرانی دارد .
در دوره باروک
اولین ابوای باروک در اواخر سدهٔ ۱۷ در فرانسه ظهور کرد. ابواهای اولیه از سازی به نام شاون گرفته شده است؛ شاون سازی بود که در دورههای قرون وسطا و رنسانس بسیار مورد استفاده قرار میگرفت.
نواختن ابوا سختتر از نواختن سازهای بادی دیگر مانند فلوت و کلارینت است ومهارت زیادی لازم دارد.
موتزارت، باخ و ریچارد اشتراوس از آهنگسازانی هستند که برای ابوا کنسرتو نوشتهاند.
یوسف لطیف اولین نوازندهای بود که در موسیقی جاز تکنوازی ابوا اجرا کرد (سال ۱۹۶۳). بعد از او این ساز گهگاه در گروههای جاز دیده میشود.
منبع: ویکی پدیا
- توضیحات
- دسته: سازهای بادی
- بازدید: 6012
ساز سرنا
سرنا
سُرنا یا سورْنا نام ساز بادی باستانی ایرانی است که از چوب ساخته میشود.
ریشه لغت سرنا
سُرنا و کَرنا هر دو به معنی بوق و با لغت (به انگلیسی: Horn) در انگلیسی از یک ریشه میباشند.
در اصل در میان اقوامی که زبان هندواروپایی اولیه را صحبت میکردند این ساز به علت اینکه ازشاخ حیوانات ساخته میشد به این اسم نامیده شده.
- توضیحات
- دسته: سازهای بادی
- بازدید: 6080
سازشناسی نی
نی، از سازهای بادی ایرانی است و جزو سازهای بادی میباشد.
نی ایرانی بر چند نوع است: دوزله، قره نی، نای هفت بند و ...
نای هفتبند از گیاه نی ساخته میشود و طوری آن را میبرند که از سر تا ته آن شامل هفت بند شود. نی هفتبند یا به اصطلاح نی متشکل از ۵ سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت آن است که توسط انگشتان دوم و چهارم از یک دست و انگشتان اول تا چهارم از دست دیگر پوشیده میشوند.
صفحه4 از7