• Untitled-1
  • Untitled-2
  • Untitled-3
  • Untitled-4
  • Untitled-5
  • Untitled-6
  • Untitled-7
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

رجمه : كيميا مؤذن


رشد موسيقي كودك در قرن بيستم :

اواسط قرن بيستم ، با تولد كودكان نسل بعد از جنگ(جنگ جهاني دوم)، يك بازار رو به رشد براي موسيقي كودك _ بصورت حوزه اي مستقل _ فراهم شد. Woodie Guthrie ، پيت سيگر Pete Seeger و الا جنكينز Ella Jenkins در ميان كادري مترقي از نظر سياسي و مجرياني آگاه از لحاظ اجتماعي قرار گرفته بودند كه براي اين گروه آلبوم هايي ساختند. در اين زمان صفحات (گرامافون) نوظهوري مانند "رودولف ، گوزن بيني قرمز" و آثار گروه افسانه اي "سنجاب ها Chipmunks " ، جزء پرفروش ترين پروژه هاي موسيقي محسوب مي شدند. (آهنگ Chipmunks در سال 1958 ، به عنوان محبوب ترين كار شناخته شد.)

در دههئ 1960 ، هنگامي كه نسل پس از جنگ دوران كودكي را پشت سر گذاشته و از درك و شعور سياسي برخوردار گشتند ، نسبت به ارزش و محتواي موسيقي قومي و ملي ، وقوف بيش تري پيدا كردند. گروه "پيتر ، پل ، و مري" و گروه لايم ليترز Limeliters و تام پكستن Tom Paxton ، به عنوان هنرمنداني قومي كه براي كودكان موسيقي مي ساختند ، به شهرت رسيدند . در سال 1969 گروه كودك تلويزيون امريكا ، يك برنامه ء آموزشي با عنوان "Sesame Street" ساخت كه موسيقي اين برنامه (بيش تر آهنگ هاي آن توسط دو آهنگساز معروف Joe Raposo و جف ماس Jeff Moss خلق شد.) بر جريان موسيقي كودك در آن زمان تأثير عميقي گذاشت. (اجراي اين برنامه ء تلويزيوني ، برندهء يازده جايزهء گرمي شد.)

در دههء 1970 از زماني كه برنامه هاي موزيكالي مانند "مدرسه راك" و "The Original Letter People " در شبكه هاي تلويزيوني امريكا به نمايش درآمد ، موسيقي كودك جايگاه ويژه اي را در ميان مخاطبان كسب كرد. در اين زمان تلاش ويژه اي براي ساخت موسيقي هاي با ارزشي كه بتواند دانش آموزان را در ياد گيري بهتر دروس خاص مانند رياضي ، تاريخ و زبان انگليسي كمك كند ، انجام گرفت. يكي از برنامه هاي پر مخاطب در آن دوره ، سريال امريكايي "محلهء آقاي راجرز" است ، كه از موسيقي خوش ساختي برخوردار بود. ظهور رافي كاووكيان Raffi Cavoukian (آهنگساز و خوانندهء معروف ارمني-كانادايي) در اواخر دهه 1970 ، مصادف با پيشرفت موسيقي كودك و طرح آن به صورت يك ژانر مستقل در صنعت موسيقي شد.

در اوايل دهه 1990 ، بابي ساسر Bobby Susser تهيه كننده موسيقي و ترانه سرا ، با سرودن ترانه هاي كودكانه _ كه براي يادگيري كودك آسان بودند _ و توليد مجموعهء "ترانه هاي بابي ساسر براي كودكان" كه در آن استفاده از موسيقي كودك جهت آموزش بچه هاي خردسال در مدارس و خانه نشان داده شده بود ، خود را به گونه اي جدي در اين عرصه مطرح كرد. گروه دوئت گرگ و استيو "Greg & Steve" بر واكنش مثبت كودكان نسبت به موسيقي ، متمركز شدند.

در اين دوره والت ديزني با فيلم هاي انيميشن-موزيكال ، دوباره خود را در بازار موسيقي مطرح كرد.اين كمپاني با انيميشن "پري دريايي" (1989) كه براي ترانهء "زير دريا" جايزهء اسكار بهترين ترانه را دريافت نمود، مجدداً شروع به كار كرد. اين موفقيت با انيميشن هاي ديگري مانند : "ديو و دلبر" (1991) ، "علاءالدين" (1992) ، "شير شاه" (1994) _ كه موسيقي آن توسط التون جان و تيم رايس ساخته شده بود _ و "پوكانتس" (1995) ، كه همگي جايزهء بهترين ترانه را كسب كردند ، ادامه يافت.

تاريخچه اخير :

موسيقي هم چنان به عنوان يكي از قطب هاي مهم در صنعت موسيقي تجاري امريكا محسوب مي شود.در اوايا سال 2006 ، موسيقي متن فيلم "دبيرستان موزيكال" ، و موسيقي متن انيميشن "جرج كنجكاو" و آلبوم شمارهء 9 مجموعهء "Kidz Bop" در صدر جدول فروش آلبوم هاي موسيقي در امريكا قرار گرفتند ، كه همگي به حوزهء موسيقي كودك اختصاص داشتند. اغلب آلبوم هاي موسيقي كه با هدف كودك ساخته مي شوند مربوط به موسيقي متن فيلم هاي انيميشني و يا تيزرهاي تبليغاتي مي باشند. (براي مثال: كارهاي گروه Wiggles و يا مجموعهء انيميشني "قصه هاي سبزيجات" )

قرن بيست و يكم هم چنين با روندي رو به رشد در تعداد فعالان حوزهء موسيقي كودك روبرو بوده است؛گروه هايي مانند :The Dirty Sock Funtime Band،  Dan Zane ، Parachute Express    ،       Cathy Bollinger و  Laurie Berkner با برنامه هاي گسترده ويژه كودكان ، بسياري از كانال هاي تلويزيوني كودك را مورد هدف قرار داده اند.در اين ميان گروه "Trout Fishing in America" با دنبال كردن سنت تلفيق موسيقي Folk (محلي) با شعرهاي ساده و غير جدي، توفيق چشمگيري بدست آورده است.هم چنين اخيراً گروه هاي راك شرقي مانند "They Might Be Giant" ، آلبوم هايي را منتشر كرده اند كه به طور ويژه براي كودك ساخته شده اند ؛ آلبوم هايي مانند : "NO!" و "Here Come The ABC's" . جيمي بافت Jimmy Buffett خواننده و ترانه سراي امريكايي ، با حذف برخي قسمت هاي ترانهء "چيز برگر در بهشت" ، آن را به ترانه اي مخصوص كودكان تبديل كرده و بازسازي نمود. ترانه هاي او داراي ساختاري ساده و غير پيچيده ، همراه با اشعاري كودكانه است.

يكي ديگر از فعاليت هايي كه در اين اواخر انجام گرفته ، تنظيم نسخه هاي ويرايش شدهء ترانه هاي "Earthy Songs" ، مانند ترانهء Big Rock Candy Mountain براي مخاطب نوجوان است.نسخهء 2008 Big Rock Candy Mountain توسط Gil Mc.Lachlan ، داستان را در قالب رؤياي يك كودك روايت مي كند.آخرين بند شعر اين ترانه چنين است :

In the Big Rock Candy Mountains you 're going on a holiday

Your birhday comes once a week and it's Christmas every day

You never have to clean your room or put your toys away

There's a little white horse you can ride of course

You can jump so high you can touch the sky

In the Big Rock Candy Mountains.

 

در فوريه سال 2009 ، مجموعه كارهاي موسيقي كودك "Bobby Susser" ، از مرز فروش 5 ميليون نسخه نيز گذشت. اين شاهد بر رشد چشمگير و روز افزون ژانر كودك در صنعت موسيقي مي باشد. 
 
 
 
 
 
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و دوم فروردین 1389ساعت 11:16  توسط Kimia Moazzen  |  

آلبوم پریا قصه دخترای ننه دریا - احمد شاملو

شاملو در این اثر به باز خوانی ادبیات عامیانه می پردازد،بازخوانی ای که حرف و اندیشه ی شاعر در دل اثر اصلی نفوذ کرده است و در حقیقت یک " نو افسانه" آفریده است .او بیشتر سعی در پایبندی به قصّه دارد و مفهوم ، به عنوان ِیک امر ِ کلّی و به واسطه‌ی شخصیّت‌ها حضور می‌یابد؛ نه به عنوان ِ منطق ِ درون‌متنی ِ آن. در کل خیلی از هواداران شاملو از این شعر به عنوان اولین شعری که باعث شد به دنیای شاملو علاقه مند شوند ، یاد می کنند.

این کتاب در سال 1357 با هنرمندی ضياءالدين جاويد تصویر گری و توسط نشر کتاب های طلایی ( وابسته به انتشارات امیر کبیر) منتشر شد.شعرخواني دو شعر بلند قصهء دختراي ننه دريا و پريا ، با صداي احمد شاملو و آهنگسازي حسين عليزاده بر روي يك سي دي توسط انتشارات ماهور منتشر شده است.

 

پريا

يكي بود يكي نبود
زيرِ گنبدِ كبود
لُخت و عور تنگِ غروب سه تا پري نشسّه بود.


زار و زار گريه مي كردن پريا
مثِ ابرايِ باهار گريه مي كردن پريا.


گيسِ شون قدِ كمون رنگِ شبق
از كمون ُبلَن تَرَك
از شبق مشكي تَرَك.
روبروشون تو افق شهرِ غلاماي اسير
پشت شون سرد و سيا قلعه افسانه ي پير.

از افق جيرينگ جيرينگ صداي زنجير مي اومد
از عقب از توي برج ناله ي شبگير مي اومد...

« ـ پريا! گشنه تونه؟
پريا! تشنه تونه؟
پريا! خسته شدين؟
مرغ پر بسّه شدين؟
چيه اين هاي هاي تون
گريه تون واي واي تون؟»

پريا هيچ چي نگفتن، زار و زار گريه ميكردن پريا
مث ابراي باهار گريه مي كردن پريا

...

لينك دانلود : پريا، قصه ی دخترای ننه دریا