• Untitled-1
  • Untitled-2
  • Untitled-3
  • Untitled-4
  • Untitled-5
  • Untitled-6
  • Untitled-7
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

قبل از هر چیز فضای ضبط صدا رو بررسی کنید!


اگر محیط ضبط شما دارای سر و صدای مزاحم و یا فاقد آکوستیک خوب باشه بهترین انتخاب برای شما میکروفن های داینامیک هستن که از حساسیت کمتری برخوردارن و کمتر تحت تاثیر صداهای اطراف هستن! (این میکروفن ها بیشتر برای اجرای زنده استفاده میشن)

[تصویر:  SHURE_SM58_LCE__78725_zoom.JPG]

 

Shure SM 58
میکروفن داینامیک


اگر محیط آکوستیک خوبی دارید یا اینکه فضای شما بدور از سر و صدای مزاحم و کنترل شده باشه میتونید از میکروفن های خازنی استفاده کنید که حساسیت و کیفیت بهتری دارن! (میکروفن هایی که میتونن تقریباً تمام جزئیات مورد نیاز صدابردار رو دریافت کنن)
ا

[تصویر:  TLM1034.jpg]
Neumann TLM 103
میکروفن خازنی (کاندنسر)




پس تا اینجا دونستیم که بسته به فضای مورد نظرمون چه نوع میکروفنی مناسبتر هست!

2- شناخت منبع صوتی

ساز یا وکال؟ چه جنس صدایی؟ وکال زن یا مرد؟ چه سازی؟


یابد بدونیم که چه صدایی رو میخوایم ضبط کنیم؟ 
میکروفن های سازهایی مثل برخی سازهای کوبه ای، زهی یا بادی برنجی با میکروفن های ضبط وکال فرق میکنه، پس باید دقیقتر مشخص کنیم که چی لازم داریم!


Pulsar II
میکروفن مناسب برای ضبط سازهایی مثل پیانو، سازهای بادی و ...

3- بررسی مشخصات میکروفن ها

نمودار پاسخ فرکانسی

همه ی میکروفن ها نموداری دارن به اسم نمودار پاسخ فرکانسی
نموداری شبیه به نمودار پائین:


http://powercontrol.mihanblog.com/extrapage/images/icons/information.gif) 0% 50% no-repeat scroll rgb(255, 255, 153);">Image has been scaled down 1% (1215x630). Click this bar to view original image (1220x632). Click image to open in new window.
[تصویر:  pulsarII-freq.png]



توی نمودار بالا به راحتی میتونید ببینید که این میکروفن توی ضبط چه فرکانسهایی قویتر عمل میکنه!
برای مثال به راحتی مشخصه که از میکروفنی با این پاسخ فرکانسی نمیشه برای ضبط صدای کیک درام استفاده کرد! (مناسب نیست)

مشخصه های جهتی میکروفن ها

علاوه بر نمودار پاسخ فرکانسی نموداری به نام نمودار پاسخ قطبی، هم به همراه نمودار قبلی ارائه میشه که از اون نمودار میتونیم متوجه بشیم که هر میکروفن از چه جهاتی دریافت میشه!

[تصویر:  videomic_polar-pattern.jpg]

این نمودار یه دایره ی مرکزی هستش که برای مشخص کردن جهت ها به قسمتهای 30 درجه ای تقسیم شده!
همچنین اعداد روی دایره های داخلی یا خارجی ترازهای صدا رو نشون میدن (فاصله ی بین هر دو دایره معمولاً 5 dB هست)

یه کم روی این نمودار تمرکز کنید به راحتی همه چیز رو درباره اش متوجه میشید!

میکروفنها مشخصه های بیشتری برای مقایسه دارن، مثل حداکثر تراز فشار صوتی (SPL)، نویز داخلی، نسبت سیگنال به نویز (S/N) و ... که فراتر از مبحث این جلسه هست!


تا اینجا تونستیم نیازمون رو تقریباً مشخص کنیم!

خوب با یه جستجوی ساده توی سایت شرکتهای سازنده میکروفن ها میتونیم به اطلاعات لازم برسیم! همچنین نمونه صداهای ضبط شده با میکروفن های مختلف هم میتونیم توی همون سایت ها پیدا کنیم!

پس به راحتی بسته به نیازمون و اطلاعات روی کاغذ و همچنین شنیدن نمونه صداها، میتونیم میکروفن مورد نظرمون رو مشخص کنیم!

نکاتی در مورد استفاده صحیح از میکرو فونها



[تصویر:  mic.jpg]اگر موزیک شما شامل سازهای اکوستیکی و صدای خواننده است، کیفیت نهایی ضبط شما ، کاملا به میکروفون ها و چگونگی استفاده شما از آنها بستگی دارد . قرار گرفتن یک میکروفون معمولی در مکانی مناسب نتیجه ای بسیار بهتر از یک میکروفون گرانقیمت در در نقطه ای نامناسب خواهد داشت. در نهایت می توان گفت مراقبت صحیح از میکروفون ها و جایگذاری با دقت و صحیح آنها رمز برداشت صدای خوب است.
1) بعضی از میکروفون ها صدایی ویژه باز تولید میکنند ، مثلا تقویت فرکانس های های بالا ( که حضور ساز را آشکار تر می سازند) یا باس حجیم تر . این شخصیت میکروفون ها می تواند کاربری خاصی داشته باشد که در ضمن موجب محدود شدن موارد استفاده آنها می شود. درنتیجه بهتر است قبل از هر چیز در انتخاب میکروفون دقت لازم را به عمل آوریم و ترجیحا از میکروفون های فلت (با باز تولید صدای طبیعی) استفاده کنیم و با تغیر مکان میکروفون به صدای دلخواه برسیم.
2) میکروفون های کاندنسر و الکترولیت در مقابل گرد و خاک ، دود و رطوبت بسیار آسیب پذیرند . تمامی این موارد موجب افت فاحش کیفیت باز تولید صدا (در گذر زمان) در این نوع از میکروفون ها خواهد شد . اگر حس میکنید میکروفون شما دیگر کیفیت روزهای اول را ندارد با مراجعه به یک متخصص به تمیز کردن دیافراگم آن اقدام کنید.
3) همیشه میکروفون را با دقیت حمل کنید . از پرتاب کردن آن حتی در فواصل نزدیک جدا خود داری کنید و زمانی که از آن استفاده نمی کنید حتما آن را با کاور مخصوص بپوشانید تا مانع از رسیدن گرد و خاک ، دود و رطوبت بیش از حد به آن شوید
4) بهتر است در قسمت هایی که به صداهای گرمتر وحجیم تر نیاز دارید (مانند صدای ادوات درامز یا خواننده ای با صدای نازک) و همچنین در مقابل منابع صوتی بسار بلند از میکروفون های داینامیکی استفاده کنید.
5)میکروفون های خازنی و الکتریت تمایل به باز تولید صداهای حساس تر ، سریع تر و اساسا طبیعی تر دارند و برای برداشت نوانس های دقیق در صدا ، انتخاب مناسبی هستند. کاندنسر های با دیافرگم کوچک در باز تولید صدا طبیعی تر و دقیق تر از دیافراگم بزرگ عمل می کنند و نتیجه آنها رسیدن به صدایی گرمتر و حجیمتر می باشد .
6)میکروفون های الکتریت میتوانند به وسیله باطری یا فانتوم پاور تغذیه شوند که اصولا استفاده از فانتوم پاور گزینه ی بهتری برای تامین نیروی الکتریسیته میکروفون است. اولا اینکه مشکلات باطری مانند دشارژ شدن را ندارد و دوما Head-Amp داخل میکروفون در این حالت هدروم بیشتر و نویز کمتری خواهد داشت.
7)Head-Amp میکروفون های کاندنسر و الکتریت اساسا بر پایه ای طراحی شده اند که با سطح صدای نرمال عمل میکنند . اگر این میکروفونهارا خیلی نزدیک به منبع صدای بلند قرار دهیم این هد- امپ ها به آسانی اورلد شده و نتیجه اش دیستورت شدن صدای باز تولیدی است.
8)فراموش نکنید ، زمانی که قصد تغیر مکان، تعویض یا اتصال دوباره سیم ، تعویض باطری یا روشن کردن فانتوم پاور را دارید فیدرهای کنسول را پایین بیاورید یا مانیتور های صدا را خاموش کنید.
9)وقتی که جای میکروفون مشخص شد و حالت قرار گرفتن آن روی پایه تنظیم شد ، گیره را بیش از حد سفت نکنید. زیرا خاصیت خود را به سرعت از دست خواهد داد و به مرور زمان هرز شده و دیگر نمیتواند در حالت تنظیم شده باقی بماند.. همچنین هنگام تنظیم میکروفون ، گیره را آزاد کنید و وقتی محل مناسب پیدا شد به آرامی آن را محکم کنید تا در وضعیت تنظیم شده ثابت بماند.
10)بسیار مهم است که میکروفون ها را از شوک فیزیکی که باعث تولید صداهای با فرکانس بالا و نویزهای فرکانس پایین می شوند محفوظ نگه دارید(به ویژه میکروفون های همه سویه –Omni directional ) زیرا در نهایت باعث کاهش هدروم می شوند.
به خاطر داشته باشید که مانیتور های شنیدار نزدیک با درایو های کوچک توان پخش فرکانس های زیر 60 هرتز را به شورت دقیق ندارند. بنابر این اگر در هنگام هنگام ضبط نشانگر پیک روشن شد ولی تاثیری در صدا شنیده نشد حتما آن را برطرف نمایید، ممکن است در اثر ضربه پای خواننده به زمین جهت حفظ ریتم باشد. برای پیشگیری از این نویز میتوان از لرزه گیر (Shockmount) و قرار دادن فوم زیر پایه میکروفون استفاده نمود.
11)همیشه قبل از استفاده از اکولایزر سعی کنید به تغیر موقعیت میکروفون نسبت به چشمه ی صوت به نتیجه مطلوب دست بابید. ممکن است زمان بیشتری را صرف کنید اما به واقع نتیجه بس مطلوب تر خواهد بود. فراموش نکنید کار اکولایزر اصلاح خلاقانه صداست نه ساخت صدا.
12)همیشه قبل از استفاده از Gate به الگوی برداشت میکروفون کاملا دقت کنید. نصب یک نویز گیت به مراتب زمان بیشتری از تنظیم محل میکروفون می برد. و با تنظیم دقیق محل میکروفون صدای طبیعی تری ضبط می شود.
13)یکی از مشکلات معمول ضبط صدای خواننده ای که تجربه استودیویی زیادی ندارد، نزدیک شدن بیش از حد به میکروفون می باشد که موجب اورلود شدن ، صدای هیس زیاد ، تقویت بیش از حد بیس، و مشکلات رطوبتی برای دیافراگم میکروفون می شود . استفاده از پاپ شیلد در فاصله 10-12 سانتی متری در این مواقع توصیه میشود. روش دیگر قرار دادن میکروفون در فاصله 20 سانتیمتری از صورت خواننده و در ارتفاع 15 سانتی بالاتر از دهان و ضبط صدا در ترک 1 و سپس استفاده از یک میکروفون داینامیک ضبط زنده برای ترک 2 و میکس مقداری از صدای ترک 1 با آن می باشد.